Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om BRF Punktsnurran.


För boende och hyresgäster

Akuta händelser

Vad ska jag göra om någonting akut händer i min lägenhet eller i föreningens gemensamma utrymmen?

Gå till felanmälan


Brandvarnare

Minst en brandvarnare ska vara installerad i lägenheten. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar.


Köksfläkt

Vilka köksfläktar är tillåtna?

Alla kolfilterfläktar är tillåtna att installera.  Kolfilter bör bytas varje år. Andra fläktar får inte installeras.


Kabel-TV

Måste jag betala för kabel-TV?

Ja, Com Hems basutbud är obligatoriskt.

Kan jag köpa till fler TV-kanaler?

Ja, kontakta kundtjänst hos Com Hem.

Gå till Comhems webbplats

Vad gör jag om jag får problem med TV-bild eller ljud?

Om felet inte beror på TV:n, kontakta kundtjänst hos Com Hem.

Gå till kundservice på Comhems webbplats


Bredband

Vilka bredbandslösningar kan jag välja mellan?

Bredbandstjänster levereras av operatören Bredband2. Det finns två alternativ:

  • Tjänsten 200/200 Mbit/s kostar 80:-/mån. Denna summa betalas tillsammans med månadsavgiften till föreningen och är obligatorisk även om du inte nyttjar tjänsten.
  • Tjänsten 1000/1000 Mbit/s är valfri och kostar ytterligare 99:-/mån. Denna avgift faktureras av Bredband2.

Hur gör jag för att aktivera min bredbandstjänst?

  1. Är du nyinflyttad i föreningen så måste du meddela detta till Bredband2. Kontakta kundtjänst hos Bredband2.
    Läs mer på Bredband2s webbplats
  2. Anslut din router eller dator till nätverksuttaget i hallen.
  3. Du aktiverar och administrerar själv din bredbandstjänst genom Bredband2s portal. Denna når du på webbadress
    Gå till Bredband2s portal
  4. Välj önskad bredbandstjänst och verifiera dina person- och adressuppgifter.
  5. Godkänn din beställning. Efter omstart av router eller dator så ska tjänsten fungera.

Du kan genom portalen även köpa till övriga tjänster från Bredband2 såsom IP-telefoni.

Vad gör jag om jag får problem med aktivering av bredbandstjänsten eller med tjänsten generellt?

Har du problem med aktivering av bredbandstjänsten så kan det hjälpa att starta om router eller dator, alternativt koppla en nätverkssladd direkt mellan datorn och nätverksuttaget, och sedan försöka på nytt.

Hjälper inte detta så kontaktar du kundtjänst hos Bredband2.

Till kundtjänst på Bredband2s webbplats

Jag ska flytta från föreningen. Vad bör jag göra?

Meddela detta till kundtjänst hos Bredband2.

Gå till Bredband2s kundtjänst

OBS! Har du tjänsten 1000/1000 Mbit/s och inte gör en uppsägning så kommer Bredband2 fortsätta att skicka fakturor tills de får in en uppsägning.


Tvätt och tvättstugor

När får jag tvätta i tvättstugan?

Du får tvätta i våra tvättstugor alla dagar mellan kl 7 och 22 om du har bokat en tvättid. Om du inte börjat tvätta efter 45 minuter får tiden tas av någon annan. Efter tvättiden kan du nyttja torkrummet i 45 minuter.

När får jag tvätta i min egen tvättmaskin?

Du får tvätta i din egen tvättmaskin alla dagar mellan kl 7 och 22.

Hur bokar jag en tvättid i tvättstugan?

Du använder den tvätthylsa som du fått i samband med att du flyttade in i lägenheten. Tvättiden måste bokas med hylsan, du får inte använda till exempel tejp eller papperstussar.

Kan jag boka tvättid via Internet?

Nej, det går inte i dagsläget.

Vad gör jag om jag förlorar min tvätthylsa?

Du kontaktar styrelsen för att köpa en ny. Självkostnadspris (ca 160:-) för ny hylsa utgår.


Värme och el

Jag har problem med värmen. Vem betalar om felet behöver åtgärdas?

Om felet finns i lägenheten får du själv stå för kostnaderna. Om felet finns i det centrala värmenätet står föreningen för kostnaderna. Du kan alltid kontakta styrelsen för att få hjälp att undersöka felet.

Får jag ta bort ett element i min lägenhet?

Nej, det är inte tillåtet att ta bort element i lägenheterna. Det kan påverka fastigheternas värmesystem.

Jag har strömavbrott. Vad gör jag?

Om strömavbrottet inte är ett allmänt strömavbrott kontaktar du styrelsen. Om felet beror på någonting i din lägenhet måste du själv stå för kostnaderna att avhjälpa felet. Om felet beror på någonting i fastigheten står föreningen för kostnaderna.

Är elnätet ett enfasnät eller ett trefasnät?

Vi har trefasnät.


Betalning

Hur betalar jag mina fakturor till föreningen?

Var tredje månad får du fakturor per vanlig post för din månadsavgift, de obligatoriska kabel-TV-  och bredbandsavgifterna, elen och eventuella andra avgifter till föreningen, såsom avgift för parkeringsplats eller garage.

Kan jag betala via autogiro?

Ja, du kan betala via autogiro. Kontakta vår ekonomiska förvaltare Nabo.

Till Nabos webbplats

Kan jag betala med e-faktura?

Ja, du kan betala med e-faktura. Kontakta din bank.

Hur betalar jag pantsättnings- och överlåtelseavgift?

Dessa avgifter tillkommer på den vanliga fakturan till föreningen.


Uthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet?

Utgångspunkten är att den som bor i en lägenhet ska vara bostadsrättshavare, alltså medlem i föreningen. I vissa fall kan det vara möjligt att hyra ut lägenheten tillfälligt. Du måste dock alltid ansöka om det hos styrelsen. Om du hyr ut utan styrelsens tillstånd riskerar du att bli vräkt.

Läs mer om andrahandsuthyrning här.


Sopor och källsortering

Var slänger jag mina sopor?

  • Vid Källparksgatan 8, 10 resp. 12 finns kärl för brännbart och komposterbart avfall.
  • I cykelrummen på Källparksgatan 8, 10 resp. 12 finns kärl för batterier och glödlampor.
  • Vid Källparksgatan 12 finns dessutom kärl för färgat och ofärgat glas, plast, metall, kartong samt tidningspapper.

Var slänger jag avfall som inte går att slänga i avfallskärlen?

Enklare avfallsstationer finns vid Brantingstorg och Gränby centrum. För grövre sopor, deponi och miljöfarligt avfall hänvisas du till återvinningsstationerna i Boländerna och Librobäck.

Hur får jag tag i påsar till komposterbart avfall?

Föreningen tillhandahåller inte några påsar. Du köper dem i en affär.


För dig som vill flytta hit eller är mäklare

På startsidan hittar du vad som är på gång i föreningen.

Vilka större förändringar har gjorts nyligen?

  • 2019: Elrenovering
  • 2017: Fönsterbyte
  • 2016: Bredbandsupphandling till samtliga föreningens hushåll. Renovering av värmesystemet.
  • 2015: Renovering av bastu och tillhörande uppehållsrum. Avgiftsfri månad.
  • 2014: Renovering av samtliga tvättstugor.
  • 2013: Avgiftshöjning med 5 %.
  • 2012: Tak- och fasadrenovering, motionsrum/gym invigt.
  • 2010: Nya garageportar, stamspolning.
  • 2009: Asfaltering av p-platser samt utökning av befintlig gräsmatta, allmän översyn av föreningens gårdsytor, energideklaration gjord.
  • 2006/07: Fönsterrenovering, extra ruta monterat utvändigt.
  • 2005: Säkerhetsdörrar installerade.
  • 2004: Fastighetsnät och bredband installerat.
  • 1998: Stamrenovering genomförd.

Ekonomi

Har föreningen god ekonomi?

Här hittar du tidigare årsredovisningar