Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om BRF Punktsnurran.


För boende och hyresgäster

Akuta händelser

Vad ska jag göra om någonting akut händer i min lägenhet eller i föreningens gemensamma utrymmen?

Se här.


Parkeringsplatser och garage

Vem kan ställa sig i kö till en parkeringsplats eller till ett garage?

Alla som är bostadsrättshavare och medlemmar i föreningen kan ställa sig i kö för en parkeringsplats eller för ett garage. Nya medlemmar får ställa sig i köerna tidigast på tillträdelsedagen. Om du hyr en lokal av oss kan du inte ställa dig i kö för garage eller parkeringsplats.

Hur många parkeringsplatser och garage finns det?

Det finns 52 parkeringsplatser och 29 garage.

Är kön till parkeringsplats och garage lång?

För garageplats är väntetiden flera år, ca 5-6 år. En parkeringsplats går att få betydligt snabbare, ca 6-9 månader.

Har alla parkeringsplatser elplint/stolpe för motorvärmare?

Ja.

Hur gör jag för att ställa mig i kö?

Du kontaktar föreningens styrelse och uppger ditt namn och ditt lägenhetsnummer.

Enklast är att fylla i kontaktformuläret här.

Hur mycket kostar det att hyra en parkeringsplats eller en garageplats?

Det kostar för närvarande 169:-/mån att hyra en parkeringsplats med eluttag för motorvärmare.

Kostnad för garageplats enligt tabellen:

Typ Storlek Antal Hyra
Grupp 1 (mini) 13,7 m² 4 237:-/mån
Grupp 2 (litet) 16,0 m² 1 276:-/mån
Grupp 3 (normalt) 19,4-21,1 m² 17 335-364:-/mån
Grupp 4 (stort) 23,1-24,3 m² 6 399-419:-/mån

Finns det alternativa parkeringsplatser?

Du kan ställa dig på kommunens parkeringsplatser längs med Källparksgatan men observera att du kan få parkeringsböter om du står för nära T-korsningen vid Gränby tvärgata och före övergångsstället vid hus 10.


Brandvarnare

Minst en brandvarnare ska vara installerad i lägenheten. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar.


Köksfläkt

Vilka köksfläktar är tillåtna?

Alla kolfilterfläktar är tillåtna att installera. Andra fläktar får som regel inte installeras.


Kabel-TV

Måste jag betala för kabel-TV?

Ja, Com Hems basutbud är obligatoriskt.

Kan jag köpa till fler TV-kanaler?

Ja, kontakta kundtjänst hos Com Hem. Se här.

Vad gör jag om jag får problem med TV-bild eller ljud?

Om felet inte beror på TV:n, kontakta kundtjänst hos Com Hem. Se här.


Bredband

Vilka bredbandslösningar kan jag välja mellan?

Bredbandstjänster levereras av operatören Bredband2. Det finns två alternativ:

  • Tjänsten 200/200 Mbit/s kostar 80:-/mån. Denna summa betalas tillsammans med månadsavgiften till föreningen och är obligatorisk även om du inte nyttjar tjänsten.
  • Tjänsten 1000/1000 Mbit/s är valfri och kostar ytterligare 99:-/mån. Denna avgift faktureras av Bredband2.

Hur gör jag för att aktivera min bredbandstjänst?

  1. Är du nyinflyttad i föreningen så måste du meddela detta till Bredband2. Kontakta kundtjänst hos Bredband2. Se här.
  2. Anslut din router eller dator till nätverksuttaget i hallen.
  3. Du aktiverar och administrerar själv din bredbandstjänst genom Bredband2s portal. Denna når du på webbadress http://brf.bredband2.com/
  4. Välj önskad bredbandstjänst och verifiera dina person- och adressuppgifter.
  5. Godkänn din beställning. Efter omstart av router eller dator så ska tjänsten fungera.

Du kan genom portalen även köpa till övriga tjänster från Bredband2 såsom IP-telefoni.

Vad gör jag om jag får problem med aktivering av bredbandstjänsten eller med tjänsten generellt?

Har du problem med aktivering av bredbandstjänsten så kan det hjälpa att starta om router eller dator, alternativt koppla en nätverkssladd direkt mellan datorn och nätverksuttaget, och sedan försöka på nytt.

Hjälper inte detta så kontaktar du kundtjänst hos Bredband2. Se här.

Jag ska flytta från föreningen. Vad bör jag göra?

Meddela detta till kundtjänst hos Bredband2. Se här.

OBS! Har du tjänsten 1000/1000 Mbit/s och inte gör en uppsägning så kommer Bredband2 fortsätta att skicka fakturor tills de får in en uppsägning.


Tvätt och tvättstugor

När får jag tvätta i tvättstugan?

Du får tvätta i våra tvättstugor alla dagar mellan kl 7 och 22 om du har bokat en tvättid.

När får jag tvätta i min egen tvättmaskin?

Du får tvätta i din egen tvättmaskin alla dagar mellan kl 7 och 22. Av föreningens ordningsregler framgår dock följande:

”Lördagar, söndagar och helgdagar får buller som kan störa inte förekomma före klockan 09.00. Undantag får göras endast efter särskild överenskommelse med närboende.”

Hur bokar jag en tvättid i tvättstugan?

Du använder den tvätthylsa som du fått i samband med att du flyttade in i lägenheten.

Kan jag använda tejp istället för tvätthylsan vid bokning?

Nej, du får inte boka med tejp.

Kan jag boka tvättid via Internet?

Nej, det går inte i dagsläget.

Vad gör jag om jag förlorar min tvätthylsa?

Du kontaktar styrelsen för att köpa en ny. Självkostnadspris (ca 160:-) för ny hylsa utgår.


Värme och el

Jag har problem med värmen. Vem betalar om felet behöver åtgärdas?

Om felet finns i lägenheten får du själv stå för kostnaderna. Om felet finns i det centrala värmenätet står föreningen för kostnaderna. Du kan alltid kontakta styrelsen för att få hjälp att undersöka felet.

Får jag ta bort ett element i min lägenhet?

Nej, det är inte tillåtet att ta bort element i lägenheterna. Det kan påverka fastigheternas värmesystem.

Jag har strömavbrott. Vad gör jag?

Om strömavbrottet inte är ett allmänt strömavbrott kontaktar du styrelsen. Om felet beror på någonting i din lägenhet måste du själv stå för kostnaderna att avhjälpa felet. Om felet beror på någonting i fastigheten står föreningen för kostnaderna.

Är elnätet ett enfasnät eller ett trefasnät?

Vi har enfasnät. Det betyder att du måste ha en 220 voltsspis. 400 volt som är ganska vanligt fungerar tyvärr inte.


Betalning

Hur betalar jag mina fakturor till föreningen?

Var tredje månad får du fakturor per vanlig post för din månadsavgift, de obligatoriska kabel-TV- och bredbandsavgifterna samt eventuella andra avgifter till föreningen, såsom avgift för parkeringsplats eller garage.

Kan jag betala via autogiro?

Ja, du kan betala via autogiro. Kontakta styrelsen om du är intresserad.

Kan jag betala med e-faktura?

Nej, möjlighet till e-faktura finns för närvarande inte. Du kan dock få fakturorna via e-post. Se notis om detta på pappersfaktura.

Hur betalar jag pantsättnings- och överlåtelseavgift?

Dessa avgifter tillkommer på den vanliga fakturan till föreningen.


Uthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet?

Grundutgångspunkten är att den som bor i en lägenhet ska vara bostadsrättshavare, alltså medlem i föreningen. I vissa fall kan det vara möjligt att hyra ut lägenheten tillfälligt. Du måste dock alltid ansöka om det hos styrelsen. Om du hyr ut utan styrelsens tillstånd riskerar du att bli vräkt.

När kan jag få hyra ut och hur ansöker jag om tillstånd?

Se här.


Sopor och källsortering

Var slänger jag mina sopor?

  • På gatan vid Källparksgatan 8, 10 resp. 12 finns kärl för brännbart och komposterbart avfall.
  • I cykelrummen på Källparksgatan 8, 10 resp. 12 finns kärl för batterier och glödlampor.
  • På gatan vid Källparksgatan 12 finns dessutom kärl för färgat och ofärgat glas, plast, metall, kartong samt tidningspapper.

Var slänger jag avfall som inte går att slänga i avfallskärlen?

Enklare avfallsstationer finns vid Brantingstorg och Gränby Centrum. För grövre sopor, deponi och miljöfarligt avfall hänvisas man till återvinningsstationerna i Boländerna och Librobäck.

Hur får jag tag i påsar till komposterbart avfall?

Föreningen tillhandahåller inte några påsar. Du köper dem i en affär.


För dig som vill flytta hit eller är mäklare

Förändringar

Vilka förändringar pågår?

Inga större förändringar pågår.

Vilka förändringar planeras den närmaste tiden?

  • Fönsterbyte kommer att utföras under våren 2017.

Vilka större förändringar har gjorts nyligen?

  • 2016: Bredbandsupphandling till samtliga föreningens hushåll. Renovering av värmesystemet.
  • 2015: Renovering av bastu och tillhörande uppehållsrum. Avgiftsfri månad.
  • 2014: Renovering av samtliga tvättstugor.
  • 2013: Avgiftshöjning med 5 %.
  • 2012: Tak- och fasadrenovering, motionsrum/gym invigt.
  • 2010: Nya garageportar, stamspolning.
  • 2009: Asfaltering av p-platser samt utökning av befintlig gräsmatta, allmän översyn av föreningens gårdsytor, energideklaration gjord.
  • 2006/07: Fönsterrenovering, extra ruta monterat utvändigt.
  • 2005: Säkerhetsdörrar installerade.
  • 2004: Fastighetsnät och bredband installerat.
  • 1998: Stamrenovering genomförd.

Ekonomi

Har föreningen god ekonomi?

Föreningens ekonomi är god. Se här.